Tuesday 11 November 2014


KEPENTINGAN SUNGAI KEPADA MANUSIA (Ulasan)



1. Sumber bekalan air                                               2. Jalan pengangkutan











3. Sumber pendapatan                                           4. Rekreasi/Pelancongan












        Sungai sangat penting dalam kehidupan manusia.Terdapat beberapa kepentingan sungai kepada manusia.

        Sungai dapat menjadi sumber bekalan air kepada manusia. Tanpa air, manusia tidak dapat hidup dan aktiviti harian seperti minum, mandi, memasak dan sebagainya akan terjejas.

        Selain itu, sungai juga dapat menjadi jalan pengangkutan. Dengan adanya sungai, manusia mudah berhubung dengan menggunakan pengangkutan air seperti bot, sampan, rakit dan sebagainya. 

        Bukan itu sahaja, sungai juga membolehkan manusia menjana pendapatan untuk menyara kehidupan diri dan ahli keluarga. Di dalam sungai, terdapat banyak hidupan akuatik seperti ikan yang boleh dijual.

        Konklusinya, sungai amat penting dalam kehidupan manusia. Kita perlulah bekerjasama bagai aur dengan tebing untuk menjaga kebersihan sungai.  

13 comments:

  1. Salam cikgu nk tnya, isi tersirat kan boleh buat kesan,langkah dsb.. Klau buat kesan sume isi tersirat kene buat kesan ke?

    ReplyDelete
  2. Pt3 karangan boleh pendek ini ke?

    ReplyDelete
  3. Terima kasih untuk karangan ini kerana boleh menjadikan nota untuk saya.Harap mendapat keputusan yang baik seperti 11A dalam PT3.Good luck.

    ReplyDelete
  4. Tx banyak walaupun usaha kita kena lihatlah hidupan akuatik kita seharysnya kjta beewawasab sebagai 1 malysia sungai pun 1 air kepada matlaa,at kawalan kita

    ReplyDelete
  5. Terima kasih kepada yang memberi ulasan ini . Semoga anda dimurahkan rezeki dan diberikan kesihatan yang baik untuk sekeluarga.

    ReplyDelete
  6. Aku cari jawapan ni dah ada untuk
    subjek geo

    ReplyDelete
  7. Tq cg
    Kehidupan Bermasyarakat dan murah rezeki

    ReplyDelete